«Смерть і Діва»: як театральна прем’єра анонсувала нову політичну реальність у Польщі

Фрагмент афіші "Смерть і Діва"

21 листопада у Театрі Польському у Вроцлаві відбулася прем’єра вистави «Смерть і Діва» за мотивами твору нобелівської лауреатки Ельфріде Єлінек. Завершення вистави зустріли оваціями, а критики доволі тепло оцінили побачене того вечора на сцені. Та причиною, чому про п’єсу заговорили по всій країні, стало не мистецтво, а політика. Значно гучнішими були заяви тих, хто не бачив драми – ще до прем’єри міністр культури і національної спадщини домагався зупинки приготувань, а вхід до самого театру взялися блокувати мітингувальники.

Що викликало резонанс
«Це вистава про те, як найкраще завдати тортур. Що зробити, аби і кат, і жертва почували себе інтенсивніше та глибше. Уявімо собі таку ситуацію: кладемо руку на тіло іншої людини, наче на якийсь інструмент. І граємо на ньому так довго і так міцно, щоб попросила нас зіграти на біс», – так театр анонсував прем’єру «Смерті і Діви».

Вже під час приготувань п’єси стало відомо, що керівництво театру запросило чеських порноакторів на деякі ролі. У той же час адміністрація Фейсбуку заблокувала афішу вистави за порушення правил соціальної мережі. Найбільш відверту частину афіші почали замальовувати чорним. Для одних це підігрівало інтерес до п’єси (на що, очевидно, й розраховували театрали), натомість іншим давало вже готові висновки про її аморальність.

Першими серед тих, хто наперед зробив висновки, стали представники вроцлавського осередку партії «Громадянська платформа» (Platforma Obywatelska). На останніх парламентських виборах у жовтні 2015 року ця партія втратила більшість у парламенті та після 8 років в уряді пробує зжитися з роллю опозиції. Тримаючи владу в регіоні, політики «Платформи» поставили вимогу зняти виставу з репертуару, або ж бюджет на діяльність театру в 2016 році зменшать.

Згодом із протестами проти вистави виступили різні, більшою чи меншою мірою радикальні, праві та релігійні угруповання, зокрема, «Молитовний похід за Батьківщину».  Причин для обурення, на їхню думку, було декілька: порушення конституції й закону (щоправда, в чому полягало порушення – не уточнено) та зневаження свята Введення в Храм Пресвятої Діви Марії, яке, за католицьким обрядом, припадає саме на 21 листопада. Супротив викликало також те, що авторкою тексту є «австрійська комуністка та феміністка  – Ельфріде Єлінек, котра в 1974-1991 роках належала до Комуністичної партії Австрії».

«Закликаємо чоловіків із Молитовного походу за Батьківщину і всі тих, хто вірить в Бога! Не дозвольмо, аби прем’єра цього садо-мазохістського паскудства засмічувала польську землю й осквернила королівство Пресвятої Богородиці», – написали за кілька днів до вистави представники цієї організації на своєму веб-сайті.

Врешті справу прокоментував новоспечений віце-прем’єр, міністр народної спадщини та культури Пьотр Ґлінський, який прийшов на посаду в складі нового уряду від партії «Закон і справедливість» (Prawo i sprawedliwość) – переможниці останніх парламентських виборів. Після 8 років в опозиції лідер цієї політичної сили Ярослав Качинський повертається до влади з більшістю в парламенті, власним урядом на чолі з Беатою Шидло та своїм президентом – Анджеєм Дудою. Відразу ж після перемоги політики «Закону і справедливості» стрімко почали перебирати під свій контроль інші органи виконавчої й судочинної влади. Для міністра культури Ґлінського реакція на виставу «Смерть і дівчина» у Вроцлаві стала одним із перших кроків на новій посаді.

«За публічні кошти порнографії в театрі не буде», ‒ за день до вистави заявив міністр культури та додав, що є «доволі відкритим для різних мистецьких пошуків, але такого типу речей в публічному просторі бути не може».

До маршалка Нижньосілезького воєводства, адміністративним центром якого є Вроцлав, за день до вистави надійшов лист із міністерства культури, в якому було сказано, що міністр очікує «негайної зупинки приготувань прем’єри в анонсованій формі, яка суперечить поширеним нормам суспільного життя». У листі додали, що міністерство не збирається запроваджувати жодних форм цензури, однак «діяльність організації, яка фінансується зі суспільних, в тому числі, бюджетних коштів, не може переступати норм, прийнятих нашим суспільством».

Маршалек воєводства відмовився перешкоджати прем’єрі вистави.  Як пояснив його речник, заяви про порнографічність вистави могли бути лише маркетинговим ходом, а самої вистави ще ніхто не бачив: «Ми не знаємо, що у ній насправді відбувається».

Прийти до театру – проте не дивитися виставу – вирішили і представники Молитовного походу за Батьківщину. До них долучилися також учасники націоналістичного Руху Обурених, які вирішили блокувати вхід до театру. Поліція затримала 20 осіб.

До слова, за декілька днів до цього учасників цього ж мітингу бачили на антиімігрантській акції праворадикалів, яка відбулася на вроцлавській площі Ринок. Тоді учасники акції скандували гасла «Велика Польща без ісламу», «Не хочемо жодного імігранта в Польщі», а згодом спалили опудало, що мало символізувати єврея.

Чи було порно?
Цікаво, що досі немає однозначних відомостей, наскільки відвертими та чи взагалі були у виставі сцени сексу.

Після прем’єри режисерка вистави Евеліна Марціняк у одному з інтерв’ю розповіла, що дала акторам повну свободу, і це від них залежало, чи сцени сексу з’являться під час вистави. За її словами, на прем’єрі таки відбувся сексуальний акт, хоча під час репетиції від нього відмовилися. Та цього не підтверджують ні глядачі, ні рецензенти.

«Ті, хто сподівається шокуючих сцен, будуть розчаровані – у порівнянні з текстом Єлінек, сценічний світ «Смерті й Діви» є несподівано делікатним», – написала Газета Виборча, водночас назвавши виставу однією з найкращих, яку могла останнім часом бачити вроцлавська публіка.

«Немає порно. Є красива вистава, до огиди сумна, що показує нашу дріб’язковість», – оцінила видовище Газета Вроцлавська.

Заперечує присутність сцен сексу й директор театру Кшиштоф Мєшковський. А отже, зрозуміти всю контроверсійність вистави – чи її відсутність – кожен глядач може лише на основі власних вражень. Саме глядачу й мусить належати право оцінювати, наскільки вистава є вартою репертуару театру.

Нова реальність
Та політична складова скандалу вийшла далеко поза межі вроцлавського театру. Наступного дня після прем’єри, 22 листопада, міністр культури Пьотр Ґлінський був гостем журналістки Кароліни Левіцької у програмі «Минає двадцята» на суспільному телеканалі TVP Info.

Журналістка гостро та критично запитувала міністра про його спроби втручатися в діяльність театру та чи не є це порушенням конституційної свободи мистецтва. Оскільки Пьотр Ґлінський уникав прямої відповіді на запитання Левіцької, дискусія ставала все гострішою та менш змістовною. Врешті міністр культури заявив, що програма журналістки є пропагандистською, «як і весь ваш телеканал, який займається пропагандою впродовж кількох років. І це зміниться. Оскільки суспільне мовлення так функціонувати не повинно».

z19235976Q,Minister-kultury-dziala

Жарт поляків з приводу скандального ефіру з міністром культури. Джерело: memytutaj.pl

 

Того ж дня стало відомо, що директор TVP Януш Дащинський відсторонив Кароліну Левіцьку від роботи над цією програмою. Директор також попросив комісію TVP з етики оцінити дії журналістки.  Водночас журналістка продовжила працювати над іншими проектами.

Через декілька днів комісія у своєму висновку ствердила, що не вбачає порушення журналісткою Кароліною Левіцькою жодної з 16 етичних норм етичного кодексу телеканалу. А із 1 грудня журналістка повертається до обов’язків ведучої програми «Минає двадцята».

Тим часом, колектив TVP опублікував відкритий лист до міністра Ґлінського з протестом проти звинувачень у пропаганді. Серед підписантів звернення був і директор TVP Януш Дащинський. Свої дії він пояснив тим, що заява віце-прем’єра та міністра культури є «атакою на свободу слова в незалежній Польщі», однак це не змінює його оцінки самого ефіру програми.

Представники «Права і справедливості» ще з опозиційних часів гостро критикували суспільне мовлення за пропагандистську, на їхній погляд, діяльність. У передчутті перемоги «ПіС» на парламентських виборах професійними колами почали ширитися розмови про наміри звільнити низку топ-журналістів TVP. Спостерігаючи за тим, як стрімко новий уряд підпорядковує собі все нові сфери впливу, відхід критичних до «Права і справедливості» журналістів тепер видається лише справою часу. Саме тому німецька преса назвала скандал на TVP лише «увертюрою» нової реальності для суспільного мовлення Польщі. Очевидно, ще не один акт попереду.

Коментарі


спецтеми:

теги
(само)цензура архів архів сучасного мистецтва виставка візуальне мистецтво війна гуманітарна політика дискусія документальне кіно жінка в мистецтві книжки колонка креативна економіка критичне мистецтво культура культура й інновації культурна політика культурний менеджмент куратор кіно література малі міста медіа мистецтво місто насилля освіта політика включення проекти пропаганда самоорганізація самоцензура свобода соціальне мистецтво сучасне мистецтво фемінізм фестиваль фотографія цензура європейський досвід ідентичності інновації іншування історія історія мистецтва