Сценаріям потрібна тиша. Як Terrarium резиденція у Карпатах формує майбутнє кіно

З 1 серпня у Карпатах стартує сценарна резиденція Terrarium для восьми українських авторів та авторок. Вони впродовж місяця ізольовано працюватимуть над сценаріями до своїх фільмів під супроводом найкращих скрипт-докторів Європи. Учасники й учасниці резиденції зможуть не лише в тиші сконцентруватися та написати перший варіант сценарію, а й в експертному середовищі допрацювати та вдосконалити вже написане, аби їхні ідеї згодом таки знайшли своє втілення в кіно.

 

Для досвідчених і впевнених

Платформа Terrarium проводить сценарну резиденцію вдруге. Перша відбулася ще 2015 року. Як розповідає проєктна менеджерка Олександра Сорохан, така перерва у кілька років сталася зокрема й через значні фінансові витрати.

«У нас на платформі Terrarium є багато різних проєктів для кіносценаристів та професій, пов’язаних із кіно. Резиденції — одні із найдорожчих заходів, бо треба забезпечувати життєдіяльність авторів. А резиденції для літературознавців і для письменників не передбачають участі кіносценаристів. Оскільки цього року ми виграли грант від Українського культурного фонду, можемо знову втілити ідею резиденції», — говорить Олександра.

У 2015 році платформа Terrarium зібрала в Карпатах чотирьох успішних українських режисерів та сценаристів. Резиденція проходила за рахунок внесків учасників — вони самі оплачували своє проживання. Результати трьох робіт вже можна було бачити на екранах, вони зібрали кінопремії та призи на кінофестивалях. Сценарій політичного драмеді «Великий Я» Катерини Грібової (Науменко) ще чекає на екранізацію. 

Наталя Ворожбит на резиденції писала «Кіборгів», Марина Степанська працювала над сценарієм психологічної драми «Стрімголов», Дмитро Сухолиткий-Собчук, засновник та організатор сценарної платформи Terrarium, писав сценарій до короткометражного фільму «Штангіст». Показ «Штангіста» у липні цього року стартував на сервісі Takflix.

Цього року резиденція вперше буде безкоштовною для учасників. Проєкт здійснюється за підтримки УКФ, а також державної кіностудії «Національна кінематека України» і студії Family Production.

Програма не передбачає участь новачків – проєкт створений, аби підтримати авторів, які вже мають два короткометражні фільми або один повнометражний, або ж мають сценарій, що отримав перемоги в літературних чи сценарних конкурсах.

На участь в Terrarium резиденції надійшло пів сотні заявок. За словами Олександри Сорохан, обирали серед тих, хто має добрий рівень англійської мови — резиденцію супроводжуватимуть європейські скрипт-доктори, які спілкуються англійською.

«Вибір був на користь тих, хто мають добру сценарну ідею, готові працювати місяць над проєктом і вільно володіють англійською, — каже Олександра Сорохан. Вони подавали свій логлайн (лаконічний виклад сюжету, який може не розкривати ключові моменти та фінал), синопсис (більш розширений виклад сюжету) та тритмент (своєрідна реклама сценарію, що має «продати» історію). Олександра розповідає: «Серед претендентів була тенденція писати про близьке майбутнє, коронавірус, роздуми про те, що буде зі світом після пандемії. У когось вже написаний драфт, тобто перша чорнова версія, в когось є лише ідея, але вона класно описана і нам цікаво. У нас вийшов трохи гендерний дисбаланс, бо лише один хлопець і семеро дівчат. Та насправді ми відбирали учасників саме за ідеями – нам було з чого обирати».

Від ідеї до фестивалів

Участь у резиденції візьмуть Марія Пономарьова, Жанна Озірна, Світлана Ліщинська, Сергій Баженов, Юлія Гончар, Світлана Шаповал, Анастасія Груба та Анастасія Старожицька.

Марія Пономарьова писатиме сценарій свого майбутнього першого ігрового повного метру «І це правильна відповідь». Наразі історія на стадії тритменту, якому передували пів року дослідження й створення світу історії. «Від резиденції я очікую часу та простору для продуктивної роботи, можливості сфокусовано прийти до першого драфту сценарію та потестувати свою історію зі скрипт-порадниками. Я особисто знайома зі сценарною консультанткою Монікою Франчак завдяки воркшопу документалістики B2Bdoc, тому особливо чекаю на можливість попрацювати з нею знову».

Жанна Озірна працюватиме над сценарієм свого першого повнометражного авторського кіно «Нижній горизонт». Працює над цією історією два роки і наразі у неї вже є друга чернетка сценарію. «Сценарій повнометражного кіно можна писати роками. Друга чернетка вважається лише початком. Їх може бути і десять і дванадцять, — розповідає Жанна Озірна. — Минулого року ми отримали фінансування від Українського культурного фонду на розробку проєкту — я писала першу чернетку, ми робили location scauting, тобто досліджували місця для зйомки і записували тизер — як приблизно виглядатиме фільм. Зараз я подалася із цим проєктом на Держкіно. Я маю чітке бачення, чого хочу, є друга чернетка і тепер треба її постійно вдосконалювати та переписувати, аж поки не буде видно, що сценарій готовий до зйомок.

Авторське кіно потребує часу і ґрунтовного фідбеку. Воно розраховане на фестивалі, тому важливо, аби його месидж був зрозумілий міжнародній аудиторії. Участь у резиденції міжнародних менторів є критично важливою — вони скажуть, читається ця історія у міжнародному контексті чи ні, адже часто ми загрузаємо у локальних речах. Моя історія відбувається в Горішніх Плавнях — маленькому містечку центральної України. Якби воно не було мемом,  то нікому не було б відомим. І в цьому сутність кіно — брати локальні контексти і перетворювати на універсальну історію, яку зрозуміє кожна людина в будь-якому куточку світу. В цьому і майстерність — поєднання локальності та глобальності».

Світлана Ліщинська на резиденцію їде писати сценарій фільму про кризу цінностей в момент розвалу СРСР «Нетерпимість». Наразі є 50 сторінок, авторка планує вийти із завершеним сценарієм. «Очікую можливості сконцентруватися, обміну думками й енергіями. Міжнародна програма розвитку сценаріїв Midpoint приймає заявки до 8 вересня, тож після резиденції я хочу податись туди», — каже Ліщинська.

Сергій Баженов у Карпатах вдосконалюватиме сценарій романтичної комедії «Хмарні обчислення»: «Сценарій вже є, він отримав першу премію конкурсу «Кіноскрипт» і поданий на 14 конкурс Держкіно від компанії «Той Сінема». Продюсери — Дмитро Суханов та Артем Колюбаєв. Але мене ще не задовольняють деякі речі в сценарії, тому сподіваюся їх виправити з допомогою консультантів резиденції».

Юлія Гончар працюватиме над сценарієм про сценаристку-початківицю, яка рятується від реальності в уявних світах своїх снів та мистецькому середовищі. Щоб утекти від себе, їде до Німеччини, де участь у виставі дає їй шанс пережити свою історію жертви та звільнитися.

Світлана Шаповал подавалась із тритментом до сценарію «У пошуках Заратустри». Це історія про молодого музиканта Андрія, зірку пабів і андеграундних клубів. Закохавшись, він вирішує раз і назавжди покінчити з нічним життям, залежністю від алкоголю і наркотиків. Його надією на порятунок стає нетрадиційний реабілітаційний центр, з якого ще нікому не вдавалось вийти живим. «Історія заснована на реальних подіях, а для її оповіді я обрала мелодраматичний жанр, — говорить  Світлана Шаповал. — Сценарій на стадії розробки, тому очікую, що на резиденції, із допомогою крутих скрипт-докторів, напишу перший драфт».

Анастасія Груба подавалася на резиденцію із повнометражним фільмом «Сезон жіночих самогубств». Це історія про маминого синка Семена, який втікає від матері у відлюдницьке життя в трейлері на березі Дніпра, але в його ідеальну самотність вриваються жінки-самогубиці. «За жанром це трагікомедія із елементами абсурду. У мене є готовий тритмент і я вже почала розписувати сценарій. Розробляла його у 2019 році на Terrarium-інтенсиві (Чотиримісячний курс із написання сценарію для новачків під кураторством режисерів, сценаристів, театральних драматургів — Ред.), отримала гарні відгуки і продовжила працювати, — розповідає Анастасія. —  Наразі знайшла продюсера для цього проєкту. Дуже хочу почути враження і коментарі скрипт-докторів, зокрема Моніки Франчак, яка вразила мене на інтенсиві. Також для мене буде челенджем презентувати і захищати проєкт англійською мовою».

Анастасія Старожицька працюватиме над сценарієм, написаним у співавторстві з мамою Марією Старожицькою. За сюжетом, у близькому майбутньому мільйонами спеціально випущених душ, оголошених непотрібним рудиментом, латають дірки в озоновому шарі, аби запобігти катастрофі глобального потепління.

Творчість без меж

Менторами цьогорічної резиденції стали європейські скрипт-доктори з Франції, Греції, Польщі та Румунії, які мають значні досягнення у світі кіно. Румунський режисер та сценарист Каталін Мітулеску — переможець Каннського кінофестивалю та Берлінале. Його третій короткометражний фільм «Трафік» отримав Золоту пальмову гілку на Каннському кінофестивалі у 2004 році.

Сценарний консультант Антуан Ле Бос — арт-директор європейської кінолабораторії Le Groupe Ouest та співзасновник відомого воркшопу Less Is More, який працює із девелопментом проєктів у кіно. Грецький режисер та сценарист Бабіс Макрідіс – переможець національного американського фестивалю незалежного кіно Sundance.

Скрипт-докторка з Польщі Моніка Франчак пише художні сценарії, серіали, консультує документальні фільми та анімацію. Вона співпрацює із документальним воркшопом B2B Doc (Baltic to Black Sea Documentary Network), допомагаючи розробляти документальні проєкти з Грузії, Білорусі, України, Вірменії, Росії та Молдови. Вона вже співпрацювала з Terrarium-інтенсивах. З рештою менторів будуть працювати вперше.

«Ми відбирали цих фахівців, щоб вони могли підтримати українських авторів під час написання і підказати найважливіші моменти першого чи другого драфту. Вони зможуть поговорити про персонажів, сюжети, в якому напрямку рухати історію, як зробити її більш універсальною, щоб сюжет був зрозумілим не тільки в Україні, а й за кордоном, — говорить  Олександра Сорохан. — Ми хочемо, аби проєкти, розроблені під час резиденції, були більш універсальними та зрозумілими в Європі. Ці сценарії точно не будуть написані в шухляду — у більшості вже є продюсери, режисери або ж автор сценарію є водночас і режисером. Оскільки ми відбирали не новачків, то вони пишуть сценарії, які напевно стануть фільмами».

«Як консультантка й тренерка з написання сценаріїв я співпрацюю з Terrarium з 2015 року. Під час наших сеансів я зустрічала початківців-сценаристів та відомих режисерів з різних регіонів України. І мене завжди вражала їхня наполегливість у створенні проєктів за будь-якої нагоди, особливо останнім часом, — розповідає Моніка Франчак. — Я з нетерпінням чекаю зустрічі з новими людьми та проєктами під час чергового туру резиденції Terrarium. Цього року я візьму участь в резиденції онлайн, але впевнена, що це все одно буде чудовим досвідом.

Cила уяви, яку я бачу в українських проєктах — як у художніх, так і в документальних фільмах, завжди збагачувала мене. Вважаю, що мій творчий внесок працює так само і для українських авторів та їхніх історій.

Я також ціную їх вміння працювати не зважаючи на польсько-українські упередження. Наша співпраця доводить, що ми можемо знайти глибокі зв’язки поза історичними розбіжностями. Творчість не знає меж. Художники змушують їх зникнути. Це те, що ми робимо і під час зустрічей у Terrarium».

Коментарі


спецтеми: