Кіно буде: як виживає кіноіндустрія під час пандемії

Кадр з фільму Apple-Man Василя Москаленка

Як і на всю галузь культури, пандемія коронавірусу негативно вплинула і на кіноіндустрію.  Під час карантину кінотеатри в Україні зачинилися, релізи фільмів перенесли,  призупинилися зйомки, кінофестивалі скасовано. За найскромнішими підрахунками світова кіноіндустрія втратила щонайменше 5 мільярдів доларів. Однак кажуть, що 2020 рік буде найгіршим для кіноіндустрії, але найкращим для глядача. Чому ж так? Коронавірус виховує смаки. Ми вже не йдемо до кінотеатру на прохідний голлівудський блокбастер, аби просто пожувати попокорну. До нашої уваги – численні стрімінгові платформи, на яких ми можемо обирати, що саме подивитися сьогодні ввечері.

Онлайн та кінотеатри  

За різними оцінками, лише у 2019 році ріст легальних онлайн-переглядів в Україні становив 15-20 відсотків. Під час карантину онлайн-платформи, безумовно, збільшили свою аудиторію, зокрема це позначилось і на українському кіно.

Уже 13 березня на платформі Takflix.com з’явилася драма Марисі Нікітюк «Коли падають дерева», де вона виступила і як режисерка, і як авторка сценарію. Український фільм-учасник Берлінале був у доступі до кінця квітня. Для режисерки це перший повнометражний фільм. Також на Takflix.com можна було переглянути комунальну трагікомедію Надії Парфан «Співає Івано-Франківськтеплокомуненерго», мюзикл Олени Дем’яненко «Гуцулка Ксеня» та мок’юментарі Корнія Грицюка «2020. Безлюдна країна». Стрімінгова платформа для легального перегляду нового українського кіно Takflix.com випередила потребу користувачів у домашньому перегляді кіно буквально на три місяці – платформа запрацювала 31 грудня 2019 року.

Також під час карантину підвищився попит на OLL.TV – український легальний сервіс інтернет-телебачення, де можна переглянути не лише ТВ-канали, але й фільми та серіали онлайн. Цієї весни на цьому сервісі вийшли в діджитал-релізах українські  хіти минулого року – «Мої думки тихі» і «Додому».

З початку липня вже запрацювали у карантинному режимі кінотеатри в Україні. Їх закрили ще 17 березня разом із рештою закладів культури, а повернутися до роботи дозволили одним із останніх. На показах у карантинному режимі продаватимуть квитки лише на половину місць. Між глядачами має бути дистанція у півтора метра, задля чого залу поділили як шахову дошку — з боків, а також згори та знизу глядацького місця мають бути порожні крісла. Деякі вітчизняні й зарубіжні фільми мають презентувати в кінотеатрах в серпні та вересні, наприклад «Пофарбоване пташеня» Вацлав Маргоула, дебют Андрія Іванюка «Східняк», «Толока» Михайла Іллєнка. Але низку великих прем’єр уже перенесли на 2021-й. В умовах контентного голоду нове життя отримали українські стрічки: у прокат повернувся, зокрема, фільм «Черкаси» Тимура Ященко. Кінотеатр «КІНО 42» на карантині зробив кілька лайвів із режисерами.

У Львові, наприклад, набирає популярності вуличний автокінотеатр. Показ фільмів влаштували на даху парковки місцевого торговельного центру. Кіно просто неба організували четверо товаришів. Ідея з’явилася у перші дні карантину. І це одна з небагатьох розваг, до того ж безпечна і доступна – квиток на машину коштує 200 гривень. З персоналом автокінотеатру глядач не контактує. Перевіряють електронні квитки при в’їзді на паркувальний майданчик через зачинене вікно.

Схожий захід влаштували у самісінькому серці Києва — «Кіновернісаж просто неба» — літніи? кінотеатр біля пам’ятника Шевченку в однои?менному парку для киян і гостеи? міста. Серед репертуару кінотеатру – «Стрімголов» Марини Степанської, «Додому» Нарімана Алієва, «Вулкан» Романа Бондарчука: найкращі фільми останніх років, усі покази із 25 липня по 15 вересня – абсолютно безкоштовно і щодня. Можна сказати, що це – унікальна можливість: дивитися стрічки на великому екрані у безпечному середовищі, не наражаючи на небезпеку себе та близьких у часи пандеміі? коронавірусу.

Фестивалі

Через пандемію було перенесено один із важливіших щорічних кінозаходів – з березня на кінець квітня, кінофестиваль Docudays UA. Фестиваль став першою ластівкою в Україні, яка перевела фестивальний рух у онлайн-режим. Протягом двох тижнів фестиваль провів 45 онлайн-трансляцій правозахисних заходів, майстерні документалістики. Щовечора на глядачів чекала нова серія «Села» від видатної французької режисерки Клер Сімон. Також можна було подивитись понад 50 повнометражних та короткометражних стрічок у безкоштовному доступі до 10-го травня на платформі DOCU/SPACE. Відкривався доступ онлайн-стрімом розмови учасника програми з українськими кінокритиками та режисерами, серед яких – Олексій Тарасов, Юрій Грицина, Олександр Телюк. Усі події були безкоштовними, проте для перегляду знадобилася реєстрація.

А вже з 7-го серпня стартує новий сезон на docuspace.org. Відкриває його стрічка білоруського режисера Максима Шведа «Чисте мистецтво». До кінця серпня фільм буде доступний для перегляду в онлайн-кінотеатрі DOCUSPACE, який вже цієї осені запуститься у новому форматі. Щодо сюжету фільму, герой «Чистого мистецтва», художник-абстракціоніст Захар Кудін створює свої полотна просто неба в міському просторі. Після виходу фільму Кудін став відомим, але навіть не мав коштів їздити на інтерв’ю. Художник постійно жив у бідності, більше не міг допомагати своїй родині й покінчив життя самогубством.

Кадр з фільму “Чисте мистецтво” Максима Шведа

Через поширення коронавірусу та продовження карантину в Україні міжнародний кінофестиваль «Молодість», який мав відбутися в травні, перенесли на серпень. «Ми солідаризуємося з обмеженням масових заходів задля безпеки людей і чекатимемо на поліпшення загальної епідеміологічної ситуації у світі. Попередньо проведення 49-ї «Молодості» заплановане з 22 по 30 серпня 2020 року, але остаточні дати залежатимуть від подальшої динаміки поширення вірусу та карантинних заходів», — повідомила наглядова рада та менеджмент кінофестивалю.

Натомість Довженко-Центр розпочав оффлайн-діяльність десь із середини липня заходом «Українська нова хвиля».  У кінотеатрі «Жовтень» було показано шість неординарних стрічок 2019 року молодих амбітних  режисерів, які піднімають дражливі теми й експериментують із жанрами та стилями, серед яких «Колір фасаду: синій» Олексія Радинського, «Петрівка-реквієм» Катерина Возниці, «Плюс один» Мирослави Кличко, «Кохання» Микити Лиськова, «Нормальна» Діани Горбань та Іринки Громоцької, «У нашій синагозі» Івана Орленка.  Проєкт «Українська Нова Хвиля» спрямований на підтримку і промоцію українських молодих режисерів. Він був започаткований у 2012-му й щороку презентує у всеукраїнському прокаті вибрані короткометражні фільми, які пройшли селекцію та були відзначені на українських та міжнародних кінофестивалях. А з кінця липня в Музеї кіно Довженко-Центру для відвідувачів відкрилася довгоочікувана виставка українського кіноплакату 1920-30-х років «Кричати! Кликати! Горіти!». На виставці представлено близько 100 маловідомих плакатів, які розповідають про кінорекламу як індустрію. Тож інституція радо приймає відвідувачів як у доепідемні часи. 

Кіновиробництво

Також змінюється і кіноіндустрія. Після секвестру бюджету, Держкіно отримає фінансування у розмірі 455 млн грн — це найменша сума підтримки за останні 4 роки. Багато стрічок не отримали фінансування, але попри все знаходяться ентузіасти, які знімають кіно у себе вдома під час карантину. Наприклад, український режисер Василь Москаленко зняв супергеройський фільм APPLE-MAN у власній квартирі. Цікаво, що режисер сам зіграв усіх персонажів фільму (усього їх 12). Окрім Москаленка, на знімальному майданчику перебувала лише одна людина – оператор-постановник Володимир Кратінов. Він власноруч виставляв світло, контролював фокус та працював зі спецобладнанням. Сюжет стрічки – комедійна алюзія на фільми MARVEL. Головний герой – Людина-Яблуко або Apple-Man – з’явився в результаті секретного експерименту ЦРУ зі створення суперсолдатів. Apple-Man протистоїть суперзлодію, який прагне знищити Всесвіт. 

Кадр з фільму Apple-Man Василя Москаленка

Отже, життя під час коронавірусу також існує та набуває більш-менш безпечних форм. Звичайно, пандемія – це складне випробування для всього людства, яке ставить під загрозу індустрію туризму та спільного дозвілля, але, здається помалу діячі у різних галузях знаходять вихід. До уваги глядачів зараз пропонуються найцікавіші фільми, які можна переглянути не лише вдома на канапі, але й просто неба. Здається, всесвіт намагається нам сказати, що людство навіть за тяжких умов не забуває не тільки про хліб, але й про видовища.

Матеріал опубліковано в рамках програми Media Emergency Fund, яку реалізує Львівський медіафорум, за фінансової підтримки Фонду розвитку ЗМІ Посольства США в Україні. Погляди авторів цього матеріалу не обов’язково збігаються з офіційною позицією уряду США.

Коментарі



спецтеми